Wednesday, August 4, 2010

CICAK

 Salam pagi rabu, pagi ni aku lalok skit sebab kurang tido. Dapat idea baru jadi mak guard. Jaga baby besor. Abah asyik semput dari malam tadi. Ok, aku nak citer pasal tajuk atas tu. Cicak, ha! pernah dengar tak bila kita cakap sesuatu pastu cicak berbunyi. Kata orang tua2 ha! betullah tu cicak dah bunyi. Bermaksud apa yang kita kata tu betul atau akan terjadi. Kenapa aku citer pasal cicak ne. Al-kisah pagi tadi aku cakap ngan abah suh mandi. Boleh plak dia kata subuh2 tadi dah mandi "kalau aku tipu nanti aku kena langgar kete @ lori" pastu leh pulak cicak tu bunyi. Actually umah abah banyak giler cicak. Tu yang berak sepah2 cicak ne. geram aku. Bila cicak dah bunyi takut gak lah. Tapi boleh ke caya bunyi cicak tu?

Ok, sedikit fakta pasal cicak.
Dan berkaitan dengan cicak dan tokek, Nabi shallallaahu alaihi wa sallam secara khusus telah memerintahkan kita untuk membunuhnya acap kali kita melihatnya.Diriwayatkan dari sahabat Sa'a bin Abi Waqqas radliyallaahu 'anhu, bahwa Nabi shallallaahu alaihi wa sallam memerintahkan agar kita membunuh cicak, dan beliau menyebutnya sebagai fuwaisiq (binatang jahat). (Riwayat Muslim)


Para ulama' diantaranya ialah imam An Nawawi telah menjelaskan bahwa hikmah dijulukinya sebagian binatang dengan (fasiq atau fuwaisiq) adalah dikarenakan binatang-binatang tersebut menyelisihi keumumam binatang melata lainnya, dalam hal kehalalan atau larangan membunuhnya. (Nailul Authar 5/80)

Oleh karena itu para ulama' menegaskan bahwa setiap binatang yang dijuluki sebagai binatang fasiq atau fawasiq atau fuwaisiq. Halal untuk di bunuh, baik di tanah halal atau tanah haram, baik ketika sedang berihram atau tidak.



Orang melayu (islam) buat filem `cicak man' dan orang putih (bukan islam?) buat filem `spider man'.

Cicak itu musuh nabi muhammad, cicak buat bising semasa nabi bersembunyi di dalam gua hiraq', cicak beritahu musuh nabi bahawa nabi ada di dalam gua itu. Labah-labah (spider) pula penyelamat nabi, labah-labah membuat sarang di pintu gua hiraq', musuh nabi pula tertipu dengan sarang labah-labah tersebut. "Dan berkata mana mungkin nabi ada didalam gua kerana sarang labah-labah  itu tak terlihat seperti ada yang lalau kepadanya" dan nabi selamat daripada musuh yang mahu membunuhnya'.

*demikian ashman disurahkan, tiada yang tidak benar, melainkan benar belaka!

P/S: Apa jadi ngan cicakman tu ya? Kesian dia..........(cicak yang pakai baju tu ler)

Hi

Thanks for Being My Friends