Sunday, November 13, 2011

JAUNDIS



Hari ke-4 nurse datang umah, skali ceq shiera ada kuning skit. Tu yang kena gi klinik p.gudang buat pemeriksaan. Betul ar 13.7 aku dah risau jangan ler kena gi HSI. Tak larat oi! baru lagi....sakit kat bawah x ilang dah nak ulang alik ke HSI. Aku cuma ulang alik klin ik p.gudang jer. Ingatkan bacaan kuning shiera makin menurun, skali 15.9. Hubby dah risau, dah bagi makan anggur hijau, hitam. Apa lagi kami gi kedai ubat cina kat masai. Apek tu kasi bunga kuning, lebih kurang herba. Dia suh buat mandi, satu uncang untuk 2 kali mandi. Hari ke-3 gi klinik bacaan kuning shiera 14.9. Ok ada penurunan. Esok gi lagi 14.4. Sikitnya turun, last2 hubby gi kip mart cari susu kambing. hari ni hubby bawak shiera gi klinik alhamdulilah bacaan kuning turun sampai 11.9. Jadi hari selasa baru gi klinik lagi. harap2 tutun lagi. Lahirkan Shiera x macam abang dia susu badan terus keluar pas bersalin. Tapi masa lahirkan shiera susu badan lambat keluar. Jadi itu penyebab jaundis. Tapi sakang dah ok, kuat shiera menyusu, tak cukup susu badan terpaksa kasi botol.



Penyakit Kuning@Jaundis



Jaundis, dikenali sebagai penyakit kuning, merupakan salah satu komplikasi kesihatan yang amat besar. Kematian telah dilaporkan disebabkan penyakit kuning. Anda perlu mengambil penjagaan yang baik daripada orang yang menderita dengan Diabetes jika tidak ia boleh membawa kepada komplikasi kesihatan yang serius. Pada dasarnya penyakit kuning bermaksud pencemaran kekuningan kulit.



Malah, mata, kuku, dan lidah akan mendapatkan tinta kekuningan. Kuning ini adalah diperhatikan kerana jumlah yang hadir bilirubin dalam darah yang berlebihan. Ia adalah fungsi hati untuk mengeluarkan amaun yang berlebihan bilirubin dari darah. Kandungan bilirubin dalam darah meningkat kerana berfungsi hati. Jika jaundis tidak dirawat pada peringkat awal, maka ia boleh mengakibatkan komplikasi kesihatan yang serius.



Gejala utama penyakit kuning, kuning kulit, mata, kuku, lidah, dan kepala. Air kencing berwarna kuning gelap diperhatikan sebagai gejala yang amat penting. Ia adalah melalui ujian air kencing yang berlakunya jaundis disahkan. Malah kuning najis yang tercatat sebagai gejala jaundis. Sesetengah orang juga boleh notis itu kuning kulit. Demam cahaya sedang diperhatikan dalam beberapa kes jaundis. Satu hal yang memberi jaminan bahawa kelemahan dirasai sebagai gejala wajib jaundis. Hilang selera makan, sakit perut, sakit kepala, bengkak kaki, dan perubahan dalam nada otot jarang diperhatikan gejala jaundis. Beberapa gejala-gejala lain daripada yang disebut di sini juga boleh berlaku. Kehilangan berat badan diperhatikan dengan ketara sebagai tanda-tanda jaundis. Sila rujuk kepada doktor jika ada tanda mana-mana gejala-gejala ini disebabkan oleh penyakit kuning.



Jaundis adalah salah satu penyakit di seluruh dunia yang paling luas diperhatikan. Tujuh daripada setiap 10 orang mengalami penyakit kuning. Jaundis adalah dibezakan kepada 2 jenis, Jaundis yang baru lahir dan Jaundis patologis. Dengan penyakit kuning yang baru lahir, bayi kecil yang baru lahir mengalami penyakit kuning. Jaundis patologis berlaku disebabkan oleh hepatitis, sirosis, sindrom genetik, penyakit hati, penyakit hati, ubat, jangkitan, dan ketidakserasian darah. Jaundis yang paling sering diperhatikan adalah jaundis patologis. Jika penyakit kuning yang disimpan tidak dirawat, maka ia membawa kepada komplikasi kesihatan yang berbahaya.



Fungsi hati yang tidak normal sedang diperhatikan untuk menjadi penyebab jaundis. Hati tidak berfungsi dengan betul disebabkan oleh keradangan. Dengan cara ini keupayaan hati untuk konjugat dan merembeskan bilirubin yang terbantut yang membawa kepada penyakit kuning. Lain-lain penyakit hati juga mengganggu fungsi normal hati yang membawa kepada penyakit kuning. Kadang-kadang kecacatan semula jadi berlaku di dalam hati yang menghalang bilirubin daripada itu dipecat daripada darah. Hasilnya kepekatan bilirubin dari darah meningkat yang membawa kepada penyakit kuning. Malaria dan anemia hemolitik punca jaundis dalam beberapa kes. Talasemia juga diperhatikan untuk menyebabkan penyakit kuning kerana ia mengganggu fungsi hati.



Sesetengah kanser juga dikaitkan dengan kejadian penyakit kuning. Ia telah dibuktikan bahawa demam kuning boleh menjadi tanda amaran kanser. Kecacatan kongenital juga bertanggungjawab untuk berlakunya jaundis dalam beberapa kes. Apa sahaja yang boleh menjadi punca jaundis, tetapi kesan yang meninggalkan ke atas kesihatan manusia adalah sangat buruk. Jangan mengabaikan penyakit kuning kerana ia boleh mengakibatkan kepada pelbagai komplikasi kesihatan berbahaya. Terdapat pelbagai rawatan yang disediakan di pasaran untuk kencing manis, tetapi sila berunding dengan doktor sebelum memilih mana-mana satu ini. Anda perlu mengambil perhatian baik kesihatan anda jika anda sedang menderita dengan penyakit kuning. Jumlah rehat yang mencukupi mesti diambil untuk mengatasi penyakit kuning sepenuhnya jika tidak, ia mungkin kembali dan kali ini ia akan menjadi lebih berbahaya. Artikel ini menerangkan secara umum mengenai penyakit kuning, untuk maklumat lanjut rujuk doktor keluarga anda.

Thanks for Being My Friends