Tuesday, August 2, 2011

RAMADHAN 2011

Susah juga bila anak beria-ia nak berpuasa. Tapi x mo sahur, boleh tahan ke? Gimik jer tu. Pas gi terawih hari pertama, izzul nak tidor awal, pas baca niat berpuasa dan doa sebelum tidur anak ibu pun tidur. Dah besar anak ibu, Masalah bila suh sahur, macam ni agaknya ibu2 yang melatih anak kecil berpuasa. Izzul baru 5 tahun dah galak nak puasa. Aku dulu tak ingat umur berapa start puasa. Masa nak sahur bila aku suapkan nasi kemulut izzul dia dah nak muntah. Sebab x biasa bersahur, kemudian bila dah minum air barulah boleh telan nasi. Semangat kemain dia nak puasa.  Sekarang ni kami bersahur berempat, Alhamdulilah dapat berkumpul ngan abang ipar, walaupun kami dah tak der mak & ayah lagi. Macam mana lah nanti time raya yer. Kebanyakkan juadah raya feberet arwah abah........si izzul ingatkan leh tahan sampai petang, balik jer umah, menjerit2 dia kata lapar2x. Tapi aku suh tahan sampai kul 12tgh....kesian punya pasal aku buatkan air milo secawan. Sebelum tu aku pesan kat dia rugi batalkan puasa 1/2 hari. Kalau setakat nak minum air milo jer. Memang betul dia nak air jer. makan x mo. Masa ibu ngan ayah gi pasar ramadhan kami belanja izzul burger daging oblong. Kesian lapar anak ibu....... Esok nak puasa lagi anak ibu?

Biasanya izzul gi solat jumaat ngan ayah. bila gi terawih bertiga.....tengok gelagat izzul kat surau...gelak sorang "dah besar anak ibu" kalaulah arwah atok & nenek ada mesti derang pun bangga. Alhamdulilah dah nak masuk hari kedua terawih izzul x meragam kat surau, ikut jer jemaah yang lain sembahyang. Walaupun apa ntah bacaan yang dia baca......alhamdulilah...sejuk​ perut ibu.

Thanks for Being My Friends