Friday, April 23, 2010

IBU BAPA BUKAN LIABILITI

ABAH(mentua)

Salam pagi jumaat yang berbahagia, duduknya saya disini bagi mengisi masa yang tak berapa nak lapang untuk menulis blog yang dah sekian lama tak bertulis(walhal semalam buat entri baru). Hari ni aku bangun jam 2 pagi sebab si haziq dah x tahan nak pipis. Nasib baik, sebab selalaunya dia mesti "sengaja" basahkan tilam ibu dia. Alasan?


Ibu: kenapa haziq kencing kat tilam ibu?

Pesalah: "sebab haziq malas nak bangunlah ibu"


Boleh terima ke? tak patut.....tak patut.....Bangun kali ke -2 jam 6.00 pagi sebab? nak kasi diam itu jam loceng......kasi tekanlah button suh berhenti kringgggggg. Jam 6.30 pagi bangun nak sembanhyang subuh. Punyalah penakut si haziq sanggup ikut ibu masuk toilet. (sejak baby sampai dah besar panjang). Keluar umah jam 7.30 pagi terus gi umah abah. sampai jer masak air & buatkan sarapan kat abah. Hari ni abah makan bubur nasi ngan udang kering masak sambal. Abah masih lagi mengigil tangannya. Makan kena bersuap.....sedih hati ne...dulu abah lincah orangnya. "Allah akan bagi setiap manusia ujian didunia, samaada kita sanggup atau tidak kita harus meredainya" Jam 8.00 pagi aku baru gi opis.......

Thursday, April 22, 2010

AKU?

Kenapalah ngan aku ne, sekejap ok. sekejap x ok. agak2nya ne lah gemini punya penangan. tapi jangan salahkan gemini...tu ramalan jer...diri kita kita yang control....sejak abah sakit aku pun sakit perasaan. Kadang aku baik jer..buat keje umah cam biasa, tapi kalau penat asyik nak marah2 jer...mungkin aku bekerja. Bawak abah gi berubat tradisional bukan ngan orang lain. Bakal mentua officemate aku(aini). mana tak nya mata abah asyik keatas jer...macam nak kena sawan....takut cik lin(jiran abah). Hari pertama berubat sakit abah dah kurang sikit. tapi nenek Dne macam tau jer aku pun ada masalah. Dia kata, kat badan aku ada puteri bunian, nenek, harimau ngan panglima hitam. Nak percaya pun macam ragu2 jer. Walhal kekadang aku rasa pun begitu. Kadang aku lihat kat cermin muka ne macam dah tua, kadang macam bersih jer. Tu ler kata nenek tu "benda" tu datang x selalu. Tapi kalau aku marah memang tak hingat punya. Kalau berlawan cakap aku selalu menang. BERSAMBUNG...........

Sunday, April 4, 2010

HOSPITAL SULTAN ISMAIL

Selamat malam, penat hari ni....jam 9.00 pagi siap2 kemas barang2, baju2 sebab nak duk umah pak mentua balik. Dia sakit, yelah umur dah 70++. Bukan semput atau lelah. masalah paru2 dah rosak....jam 2.00ptg tadi kami 3 beradik dan haziq bawak abah gi HSI buat cek up. Sampai jam 2.30 ptg cek in kat wad kecemasan. nama jer kecemasan tapi dilayan macam pesakit luar.....lambat giler. Walhal abah sesak nafas. Memang tak teruk sangat, tapi warga tua patut dilayan baik. Nak tau jam berapa abah dipanggil masuk? 5.30 ptg. Dokter panggil masuk terus guna oxygen, pastu x-ray paru2. paru2 abah ada problem. dokter kata terkoyak? macam tu ler...aku dah ngantuk + lapar. Dah lah tu nak ambik keputusan x-ray pun makan masa.......tapi abah kena rujuk kat HSA...tak tau bila nak gi...harap2 leh gi cepat.......

Saturday, April 3, 2010

SAHABAT-AIZAT

Baru Rabu lepas Kak ina(Deqna) dah tak bersama kami lagi(letak jawatan). Sebab aku tau yang dia dah berhenti kerja, sebab aku tau dia dah tak balik duk seoffice ngan aku lagi. Macam2 yang kami (aku ngan kasma) terkenangkan pasal mek ne. Baling selipar? Ada aku kesah? keropok lekor? semua tu dan banyak lagi yang kami terkenangkan dia…….rindunya….hilang seorang sahabat. Dalam 2 hari tu (khamis dan jumaat) aku ngan kasma macam tak de mood………tak ceria macam selalu…sebab aku cengeng……..macam anak kehilangan mak pulak…..hilang tempat bermanja………….aku belum pernah hilang sahabat macam tu……….insyalah bulan june ne aku nak raikan dengan dia. Oh! terlupa hari khamis ari tu ada sorang kawan (lin) ajak aku, kasma ngan aini keluar lunch……kami dah tak cukup korem sorang jadi maaf…….tak jadilah……………hilang selera…dan tak ada mood…….aku hanya anggap mek tu bercuti………………….”mek kalau aku rindu kat kau nanti kita jumpa ea(nadaku mengalir bersama air mata) tapi hari rabu lepas aku kuat, aku tak nangis depan dia…sebab pagi tu aku dah melalk sorang2……aku tak mau lepaskan dia dengan air mata……Sekarang ne tempat kerja ku dah tak seceria dulu………………….aku hilang tawa, aku hilang riang, aku hilang kelakar, aku hilang senda gurau…………………..aku dan kasma tujukan lagu “SAHABAT-AIZAT” untuk sahabat kami……kak ina(deqna).

Thursday, April 1, 2010

EMERGENCY

Salam pagi khamis, hari ni masuk ofis lambat. Ingat nak gi bank skali tu abah call dia tak leh tahan lagi nak gi klinik. So bawak dia gi klinik, on the way tu dia nak muntah. Hubby papah abah sebab tak kuat nak jalan. Sakit satu badan, kepala pening, semput......terus masuk emergency room.....lama gak duk dalam tu. Abah semput tu yang leh masuk terus. Sempat gak aku, hubby ngan haziq sarap sandwich sardin ngan air kotak. Ngantuk gak tunggu kat luar. Bila hubby dapat tau abah nak kena antar kat x-ray plak hubby anto aku gi keje dulu. Sebab lama lagi......harap2 tak de pape yang jadi kat abah.............

Thanks for Being My Friends